בפעם הראשונה שאנחנו מביאים ילד לגן בלי חיתול,
אנחנו מלאי חששות:
האם הוא יצליח?
מה יהיה אם יפספס? האם יכעסו עליו או שזה יתקבל בהבנה?
מה להגיד לגננת?
אפשר להבין את החשש, יש הבדלים בין ההתנהלות בגן לזו בבית, ועכשיו הילד שלנו צריך ללמוד לבצע את המשימה של גמילה מחיתולים גם בגן.
ככלל, אני ממליצה לשלוח את הילד לגן בתחתונים, רק אחרי שהייתה הצלחה רצופה של עשיית צרכים בשירותים / סיר במשך מספר ימים בבית.
איך גומלים מחיתולים בגן
ברמה הפיזית השירותים שונים, בדרך כלל קטנים ונמוכים מאלו שבבית, אולי הוא רגיל לסיר ובגן אין סיר.
למעשה, נדרשת ממנו למידה נוספת.
בגן ישנן הסחות דעת רבות, אינטרקציה חברתית עם ילדים, מפגשים הנמשכים זמן מוגדר, זמן סיפור, משחק בחצר, פינות משחק ועוד. ילד העסוק בכל אלו, עשוי להתקשות להקשיב לאיתותי הגוף שלו להתרוקנות.
כשהילד שלנו נדרש לגשת לשרותים להתרוקן, הוא עשוי לחשוש שחבר יקח לו את הצעצוע איתו שיחק ובשל כך להמנע מלהיפרד מהצעצוע, מה שעשוי להוביל לפספוס ברגע שלא יוכל עוד להתאפק.
בבית אנחנו בוחרים מתי וכיצד להגיב לפספוס של פיפי, אך בגן, אין לנו שליטה על התגובה שיפגוש המתוק שלנו. לעיתים היא תהיה מכילה וסבלנית, ולעיתים פחות.
יחד עם זאת, יש יתרונות לחוויה של ילד בתהליך גמילה מחיתולים בגן.
הוא מוקף שותפים למשימת הגמילה מחיתולים,
אם יש פספוסים, הוא לא היחיד שמפספס,
כשלוקחים אותו לשירותים, הוא לא היחיד,
השרותים כאמור מותאמים לגודל שלו, הוא לא נדרש להתחיל טפס על ישבנון.
וגם, אנחנו לא שם, וככל שזה יישמע מוזר, יש בכך יתרון.
האינטרקציה שלנו ההורים עם הילד, לפעמים מעכבת את תהליך הגמילה מחיתולם. ובגן, כשהוא במרחק מאיתנו, יש סיכוי שהוא יוכל להיות יותר קשוב לגוף שלו וייקח יותר אחריות כשהוא נדרש להתרוקן.
טיפים לגמילה מחיתולים בגן
פעמים רבות אני נשאלת במסגרת הנחיית הורים:
איך לגמול מחיתולים בדרך הקלה והפשוטה?
כדי לייצר כמה שיותר הצלחות בגן, נביא את הילד בתחתונים רק אחרי שחווינו שהוא בטוח בעצמו בבית בענין הגמילה.
נתאם עם הגננת והצוות את המועד המתאים ביותר להביא את הילד בתחתונים לגן.
זאת כדי לוודא שהילד שלנו יקבל את ההתמיכה לה הוא זקוק.
נשים בתיק הרבה בגדים להחלפה, מה זה הרבה? הרבה!
בבוקר הראשון בו הילד מגיע לגן בתחתונים, נלווה אותו לראות את השירותים, גם אם הוא אומר שהוא מכיר, ונציע לו לעשות פיפי בנוכחותנו. כך נוכל לבחון את רמת הנוחות והעצמאות שלו בשירותים בגן.
נבקש כי בשעת שינה ישימו לילד חיתול, מפני שהוא עדיין לא מיומן להתאפק בשינה, אל דאגה, גם השלב הזה יטופל בהמשך.
כמו כן נבקש שאחרי השינה, יורידו את החיתול, ללא קשר למספר הפספוסים במהלך היום, המסר צריך להיות ברור ואחיד, "בזמן ערות עושים פיפי וקקי בשרותים".
בשעת האיסוף מהגן, נבקש לשמוע על הצלחות, תאמינו לי, הילד יודע בדיוק אם הוא פספס 5 פעמים. אנחנו רוצים לשים דגש על ההצלחות, כדי שתהיה לו מוטיבציה לבוא גם מחר בתחתונים.
ואם הגננת מעונינת לשוחח איתנו בנוגע לפספוסים, נבקש לעשות זאת לא מעל הראש של המתוק שלנו.
בבית, נשחק עם הילד, ונהנה איתו בלי קשר להצלחות ופספוסים בגן.
נכון, זה יכול להכניס למתח, אבל מתח רק יחריף את המצב.
בתהליך גמילה מחיתולים, לפעמים אנחנו שוכחים שיש ילד מעל ומתחת לאיזור החלציים, מרוב שאנחנו דרוכים, זו תזכורת עבורנו ההורים.
הילד יודע למה הוא מצופה, המשימה שלו הוגדרה במדויק,
אז בואו לא נפריע לו לבצע אותה.
בימים הראשונים בגן, יתכן שיחזרו בתיק הגן שקיות מלאות בבגדים רטובים,
כדי להישאר אופטימיים ולהעביר לילדים שלנו אמונה ביכולתם להצליח,
חשוב שנזכור, שהם הצליחו במשימה הזו בבית,
כלומר, קיימת בהם היכולת,
עכשיו הם זקוקים לסבלנות שלנו עד שהם יצליחו ליישם אותה גם בגן.
רוצים לקרוא עוד מאמרים שכתבתי העוסקים בהורות וילדים?
תוכלו למצוא מבחר כאלה בחלוקה לנושאים:
גילאי גן ובית-ספר | תינוקות ופעוטות | גמילה מחיתולים, גמילה מקקי
מחפשים מידע בנושא אחר הקשור להורות?
מוזמנים לשלוח לי הודעת ווטסאפ
054-2455815
או לשלוח מייל
info@www.odile.co.il
רוצים לקבל עדכונים ישירות למייל?
השאירו פרטים ותהיו הראשונים לדעת על הרצאות, סדנאות ומאמרים חדשים.