שינה היא צורך בריאותי התפתחותי של תינוקות וילדים, מה לא נעשה כדי שהם יישנו טוב. אז אם כברלעבוד קשה, לפחות להמנע מטעויות נפוצות בנוגע לשינה של תינוקות וילדים.
- אל תרדימו אותו בידיים, כדי שלא יתרגל – רוב התינוקות הרכים זקוקים לעזרה כדי להירדם, הם היו ברחם בתנועה ובחמימות תשעה חודשים ועם צאתם לעולם החיבוק והתנועה עוזרים להם להתרגל לשינוי.
כדי לפתח אצל התינוק דרכים נוספות להרדמות, מומלץ פעם אחת ביום להניח אותו במיטה שלו כשהוא מנומנם ועדיין לא רדום לגמרי. - הוא לא ישן כל היום, בטח הוא יישן טוב בלילה – זה נשמע בהחלט הגיוני, אבל הגוף פועל קצת אחרת. תינוק שאינו ישן שינה מספקת במהלך היום, יהיה במצב של עייפות יתר. עייפות יתר גורמת לגוף להפריש הורמונים של מתח ומקשים על הרדמות, וכן משבשים את מהלך השינה. כלל ברזל: שינה מעודדת שינה, ועייפות גוררת עייפות.
- אם לא נגיב, הוא יפסיק לבכות ויירדם – אמת, בשלב מסוים זה יקרה. אבל עשוי לקרות משהו נוסף. בשנת החיים הראשונה של התינוק, נוצרים הביטחון והאמון שלו בהוריו ובעולם. אלו מבוססים על העובדה שכשהוא מביע מצוקה, מישהו נענה צורך שלו. אם ניתן לתינוק לבכות לאורך זמן ולא ניגש אליו, הוא עשוי להסיק מסקנה אחרת. לכן התייחסות תומכת של ההורים לבכי בזמן הרדמות, הינה משמעותית, במגע מרגיע וקול מונוטוני.
- הוא לא נראה עייף, בוא "נמשוך" אותו עוד קצת – סימני עייפות שונים מתינוק לתינוק ומילד לילד. יש תינוקות שממשיכים לשחק גם כששעת השינה שלהם עוברת ואחרים שעבורם פיהוק או שפשוף עיניים הם כבר סימן מאוחר מדי. נלמד את סימני העייפות של הילדים שלנו ונעזר גם ב"טבלת שעות שינה מומלצת לתינוקות וילדים", כדי לתזמן את השינה שלהם באופן המיטבי.
- עדיף לא לתת לתינוק מוצץ כדי שלא נצטרך לקום להחזיר לו אותו באמצע הלילה – מוצץ הוא חפץ שעוזר להרגעת התינוק ושאינו תלוי במבוגר. נכון שבחודשים הראשונים הוא זקוק לעזרתנו כדי למצוא ולשים אותו בפה אבל אחרי שהוא לומד לתפוס חפצים ולהכניס אותם לפה באופן רצוני, נוכל ללמד אותו לעשות את אותו הדבר עם המוצץ. ואז המוצץ יעזור מאוד בעצמאותו בשינה. בחודשים הראשונים, נקפיד להוציא את מוצץ מפי התינוק כשהוא נרדם.
- הוא עייף אבל אבא בדרך מהעבודה אז נחכה חצי שעה – שינה היא מבלבלת, נראה לנו שאפשר "להשלים" שעות שינה או להתגמש עם שעת השכבה. אפשר, אבל יש לזה מחיר. שינה היא צורך קיומי והתפתחותי של התינוק, בדיוק כמו אוכל ואויר לנשימה. הייתם אומרים משפט כזה על אוכל? אם לא, אז היינו הך לגבי שינה.
- כדאי שתינוק יתרגל לישון רק במיטה שלו – הרגלי שינה במקום קבוע ובשעות קבועות יוצרים שגרה טובה ובטוחה לתינוק ולכן ומספקים את צרכי השינה שלו. יחד עם זאת, תינוק שמתרגל לישון רק במיטה שלו יתקשה לישון במקומות אחרים, וזה עשוי להגביל את המשפחה ביציאות מהבית. כדי שלא תצטרכו לחזור הביתה באמצע ארוחת שבת אצל סבא וסבתא, או באמצע טיול, כדאי להרגיל את התינוק להירדם גם במקומות נוספים כמו מנשא ועגלה.
- ללכת הלוך ושוב כשמרדימים תינוק על הידיים מחוץ לבית – התינוק שלכם מחוץ לבית וזקוק לעזרה בהרדמות? חבקו אותו והשמיעו קול מונוטוני. כדי ליצור תנועה שיכולה גם היא לעזור בהרדמות, עימדו במקום ונענעו את הידיים בקצב אחיד. הימנעו מהליכה הלוך ושוב, מפני שזו מייצרת לתינוק שלכם שפע של גירויים (ה"נוף" מתחלף ללא הרף למול עיניו) שיקשו עליו להירדם.
- תינוק צריך ללמוד להירדם ברעש – תינוק שהה ברחם רווי רעשים תשעה חודשים, לכן גם אחרי הלידה תינוקות רכים בדרך כלל מצליחים להירדם בסביבה רועשת. אולם רעשי הבית אינם מונוטוניים כמו רעשי הרחם ולפעמים נגלה שהתינוק שלנו זקוק לסביבה שקטה על מנת להירדם ולישון טוב. חשוב שנהיה קשובים לצורך זה מחד, ומאידך, שנוכל להמשיך בתפקוד הבית גם כשהתינוק ישן. נשמיע בחדר התינוק "רעש לבן" ונמשיך בפעילות בבית ברמות רעש נמוכות במעט.
- הוא יודע להירדם לבד, אנחנו לא צריכים לבדוק אם הוא נרדם – הרדמות עצמאית היא מיומנות חשובה לתינוקות וילדים. חלקם יודעים לעשות זאת מגיל לידה ואחרים לומדים בשלב מאוחר יותר. תינוקות וילדים שיודעים להירדם לבד, זקוקים לביטחון שהם לא לבד בבית. כדי שהם לא יצטרכו לקרוא לנו על מנת לאשש צורך זה, ניגש אנחנו מדי פעם לפתח חדרם, ונאמר משפט מרגיע כמו "לילה טוב, אמא ואבא פה" וגם נמשיך לשוחח ולהתנהל בבית ברעש סביר כך שישמעו אותנו מחדרם.
אם נמנעתם מהטעויות הללו ועדיין אתם מרגישים שאתם מתעסקים סביב השינה של ילדכם יותר ממה שהייתם רוצים, אולי תהליך ממוקד של הקניית הרגלי שינה הוא מה שאתם צריכים.
טבלת שעות שינה מומלצות לתינוקות וילדים עד גיל 5
גיל התינוק | זמן התעוררות משנת לילה לשנת בוקר | זמן ערות בין תנומות יום | זמן מפרק שינה אחרון לשנת לילה | כמות שינה בתנומות יום | כמות שנת הלילה | מס' תנומות |
0-3 ח' | 1-2 שעות | 1-2 שעות | 1-2 שעות | מחולק | מחולק | מחולק על פני היממה |
3-5 ח' | 1-1.5 שעות | 1.5-2.5 שעות | 1-1.5 שעות | 6-7 | 8.5-10 | 3-4 תנומות |
5-8 ח' | 1-1.5 שעות | 2-3.5 שעות | 1-1.5 שעות | 5 | 10 | 3 פרקים. סביב גיל 8 ח' מוותרים על תנומת אחה"צ |
8-14 ח' | 2-3 שעות | 2.5-4 שעות | עד 4.5 שעות | 14.5 | 11 | 2 תנומות |
1.2-1.5 שנ' | 3-4 שעות | 4-5 שעות | 4-5 שעות | 2-3 | 11 | תנומה אחת |
1.5-3.5 שנ' | 4-6 שעות | 4-6 שעות | 4-6 שעות | 1-2 | 11 | תנומה אחת |
3.5-5 שנים | – | 11.5 | חצי שעה של "זמן שקט" – מנוחה |