שנת הלימודים התחילה, השגרה מתבססת לאיטה, זה הזמן להיערך עם בחירת חוג.
לפניכם תקציר של מאמר שפרסמתי בסלונה בשנת 2013
שלושה אלמנטים חסרים היום בחיי הילדים:
פעילות גופנית
שהייה בחוץ
מפגש חברתי
רוב הילדים מעדיפים לבלות את זמנם מול מסכים מאשר לחקור, ליצור, או לשחק במשחקי קופסה.
מענה הולם לחוסרים שהעידן המודרני מזמן לילדים שלנו,
יכול להגיע ממגוון החוגים המוצעים לילדים אחר הצהריים במסגרות השונות.
למה כדאי לקחת את הילדים לחוגים?
חוגים חושפים את הילדים לתחומי ענין נוספים ומסייעים להם למצוא מה מעניין אותם אישית,
במה הם טובים ומה גורם להם לסיפוק.
עיסוק בספורט מהווה מסגרת לפעילות גופנית. חוגי ספורט מאפשרים לילדים להתנסות בפעילויות גופניות שונות ולמצוא את הפעילות הגופנית שעדיפה עליהם.
חוגים מרחיבים את המעגל החברתי ובפרט לילדים עם תחומי ענין דומים להם.
חוג מאפשר מציאת תחום אחר, אשר בו הם מצליחים, ויהווה מקור לחיזוק הביטחון העצמי.
חוגים במסגרת מצומצמת מאפשר לילדים להיחשף ולהתחזק בתחומים בהם הם מתקשים, במסגרת תומכת ורגועה.
לפניכם עשרה כללים לבחירה נכונה של חוגים:
בחירת חוג: מתי להתחיל?
העובדה שבת השלוש שלכם שרה ורוקדת כל היום, לא אומרת בהכרח שהיא מתאימה להשתתף בחוג מחול.
עד גיל שלוש אני ממליצה על חוגים משותפים להורים וילדים, חוגים שמהווים זמן בילוי משותף.
בני שלוש עד שש – חלקם ייהנו מאוד בחוג, ואחרים יעדיפו לבלות את אחר הצהריים בבית או בגינת משחקים. שניהם תואמים את הגיל.
מעל כיתה א' – אני ממליצה שהילד ישתתף בחוג.
בחירת חוג: לוותר על החלום
בתור שחיינית לשעבר, רציתי מאוד שהילדים שלי יבחרו להשתתף בחוג שחייה.
לקח לי זמן להבין ששחייה פשוט לא מעניינת אותם ועליי מוטל המשימה לוותר על החלום הקטן הזה. הילדים שלנו הם ישויות נפרדות מאתנו, תחומי העניין וההנאה שלהם, לעיתים יהיו שונה משלנו. חשוב שנאפשר להם לעשות את הבחירות המתאימות להם.
סמכות הורית: בחירה בתוך מסגרת
בחירת חוג היא תחום של הילד.
אנחנו נגדיר את מסגרת התקציב והזמן ונציע בהתאם מספר חוגים מתוכם נאפשר להם לבחור. מומלץ לקחת אותם לשיעור ניסיון, שגם הם וגם אנחנו נוכל להתרשם מהפעילות והמדריך ולבסוף לאפשר להם להחליט לאיזה חוג להצטרף.
סמכות הורית: הימנעו מעומס יתר
התאימו את כמות ועומס החוגים לאופי ויכולות הילד. קחו בחשבון את הפעילויות הנוספות שלו אחר הצהריים והשאירו זמן למפגש עם חברים.
מומלץ להתחיל ממעט חוגים ולהוסיף עוד אם הילד מבקש ונראה שזה אפשרי.
סמכות הורית: מעורבות מול התערבות
חלק מהחוגים מאפשרים צפייה של ההורים.
הישארו כצופים ותנו למדריך לעשות את העבודה, אם יש לכם חילוקי דעות, דברו איתו שלא בנוכחות הילד.
עודדו הילד שלכם על השתתפות והתמדה ואת תיקון השגיאות השאירו למדריכים.
כישורי חיים: דוגמה אישית
לכם, יש חוג?
אתם מתמידים בעיסוק הפנאי שבחרתם?
אם התשובה היא: לא, זה הזמן למצוא לכם אחד.
הילדים שלכם לומדים גם מהתנהלות שלכם בזמן הפנוי.
סמכות הורית: חוג זה חובה?
החל מכיתה א'-ב' אני ממליצה להציע לילדים חוגים על פי ההעדפות שלהם.
לכו איתם למפגשי ניסיון, השקיעו זמן ואנרגיה כדי למצוא את החוג שהם אוהבים.
אם לילד שלכם עולם עשיר ומלא התנסויות, אתם יכולים לשחרר.
בחירת חוג: להפסיק או לא להפסיק, זאת השאלה
אם הילד מבקש להפסיק חוג במהלך השנה, כדאי לבדוק אם ארעה תקרית שלילית כלשהי במהלך החוג עצמו או אם יש משהו אטרקטיבי באותו מועד בבית או במקום אחר (סבתא מגיעה לביקור, החברים נפגשים).
בהתאם למקרה, בקשו מהילד להתמיד בחוג עוד תקופה, או אפשרו לו לעזוב מיד.
אחרי תקופת רגיעה, הציעו חוג אחר במקום החוג שעזב.
כישורי חיים: התמדה וערך עצמי
התמדה והשתתפות בחוג מפתחים ערך עצמי, מיומנויות חברתיות, עצמאות ואחריות אצל הילד. אפשרו לילד להשתתף בחוג ללא קשר לביצוע מטלות בבית או הישגים לימודיים.
להיפך,
ילד המוצא תחושת ערך במסגרת חוג, יהיה בעל מוטיבציה גבוהה יותר להשקיע גם במסגרות אחרות.
בחירת חוג: מודל הזדהות
המדריך לא פחות חשוב
את המורה או הגננת אתם לא בוחרים.
לעומתם, את מדריכי החוג אתם כן יכולים לבחור.
כדאי שאלו יהיו מבוגרים שיהוו מודל חיובי בהתנהגותם ויחסם לילדים שלכם.
לסיכום: לא משנה אם מדובר בחוג כדורגל, ציור או נגינה בגיטרה, עיסוק בתחום אהוב ומעניין בשעות הפנאי, תורם לביטחון העצמי ולסיפוק ולהנאה של הילדים שלנו.
המשימה שלכם היא למצוא את המסגרת המתאימה שתעניק לכל ילד על פי צרכיו ויכולתו, חוויה חיובית ומעצימה.
רוצים לקבל עדכונים ישירות למייל?
השאירו פרטים ותהיו הראשונים לדעת על הרצאות, סדנאות ומאמרים חדשים.